Блог

уроки

13.01.2014 10:33

 

Тема.  «Лампада чистая любви…».

Тема кохання у творчості О.С.Пушкіна.

Любви все возрасты покорны,

Её порывы благотворны.

А.С.Пушкин

Мета: розширити та поглибити знання учнів про творчість Пушкіна, показати глибину творів, викликати цікавість до художнього слова, допомогти учням зрозуміти всю складність переживань, все багатство почуттів поета, вміти інтерпретувати, відчувати слово;
розвивати усне мовлення, працювати над збагаченням словникового запасу, розвивати вміння працювати з текстом оригіналу, навички виразного читання;
виховувати естетичне сприйняття та цікавість до предмету, сприяти духовному зростанню учнів.

Обладнання: ПК, медіа проектор, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І.Організаційний момент. Підготовка учнів до активного засвоєння матеріалу.

1.Повідомлення теми та мети уроку.

Слайд 1

 

Слайд 2

 

Чи згодні ви з цим твердженням? Чи багато віршів Пушкіна про кохання ви знаєте? Чи може людина написати вірші, якщо сама не кохає? Саме на ці питання ми будемо намагатися відповісти на протязі уроку. Ми звернемось до віршів Пушкіна, відзначимо глибину, витонченість відображених в них думок і почуттів. А зараз згадаємо, що нам відомо про багатогранність пушкінського таланту.

2.Перевірка домашнього завдання.

Робота в парах. Завдання: визначити пушкінські твори за жанром.

  1. « Про царя Салтана»               казка
  2. «Капітанська донька» історична повість
  3. «Євгеній Онєгін» роман у віршах
  4. «Мадонна»   сонет
  5. «Пісня про віщого Олега» балада
  6. «Полтава» поема
  7. «Вольность» ода
  8. «Борис Годунов» трагедія
  9. «До моря» елегія

Слайд 3  з правильними відповідями

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

Сьогодні ми будемо говорити про саме поетичне, високе і чисте почуття, ім’я якому – кохання. Безліч творів присвятили цьому почуттю майстри поезії та прози. Я просила вас на минулому уроці назвати асоціації, які виникають у вас зі словом кохання. Давайте ще раз згадаємо їх

Слайд 4

 

Є класичний образ, що вживається по відношенню до Пушкіна – «сонце російської поезії». А що двигає сонце?

Слайд 5

 

Любви все возрасты покорны,

Её порывы благотворны.

Кохання – ось що керує сонцем. Кохання як і поезія захоплює все людське єство, надихаючи його на прекрасні та неймовірні вчинки, будячи в ньому найкращі поривання, тривожачи його творчу уяву. Саме тому кохання і поезія у Пушкіна нероздільні.

ІІІ.Робота над темою уроку.

1.Слово вчителя.

На відміну від дружби, у якій Пушкін цінував постійність, вірність, кохання він розглядав як мінливе почуття. Воно подібно урагану захоплювало поета, давало йому джерело натхнення, підкорюючи «Страстям мятежным», але, як будь-який ураган, затихало , перетворюючись в «погасший тепел». Пушкін не шукав вічного кохання, вічною була потреба кохати.

2.Аналіз поезій.

«Я вас любил»

Читання вірша мовою оригіналу.

Слайд 6

 

Повідомлення учнів.

Почуття Пушкіна не були скороминучими, хоча і випадкових закоханостей у його житті було чимало. Але Анна Олексіївна Оленіна відіграла особливу роль в біографії поета. Він мріяв одружитися з Аннет, їй він присвятив безліч віршів.

Вони познайомились, коли Анні було всього 9 років. Пушкін часто бував вдома у директора бібліотеки, археолога, історика і художника Оленіна. І він не міг не помітити гарненької дівчинки.

Наступного разу він зустрічає Аннет, коли тій уже виповнилось 19 і відразу палко закохується. Анна гарно малювала, декламувала, писала театральні п’єси, вільно володіла французькою, англійською та іспанською мовами. А ще я маленька граційна дівчина була гарною вершницею, влучно стріляла із лука, танцювала всі модні тоді танці.

Пушкін зробив Оленіній  пропозицію, але батьки дівчини йому відмовили. Донька залишалась просто стороннім спостерігачем.

Лише через 10 років вона виходить заміж, але щастя в подружжі не знайшла.

Саме Оленніній Пушкін присвячує незрівнянні по силі пристрасті вірші «Её глахза», «Ты и вы», «Не пой, красавица, при мне…» і стрічки, що стали відомим романсом «Я вас любил..»

Звучить романс

Бесіда: - у творі багато психологічних деталей, яких саме? (пік почуття пройшов, поета не мучить «хвороба кохання», він пише про той момент, коли почуття затухає, в його душі оживає кохання – спогад)

- яке це було кохання? (не виказане, «Безмолвное», не пов’язане зі сподіваннями на взаємність)

– як поет підкреслює силу минулої любові? (тонко,делікатно, бажаючи, щоб інший так само щиро і ніжно кохав жінку)

 чи є у тексті опис коханої?(ні, Пушкін через марення спогадів бачить риси коханої жінки, він вдячний за «Безмолвную любовь»)

«Я помню чудное мгновенье»

Виразне читання вірша

Слайд 7

 

Повідомлення учнів

Цей вірш біографічний. Він навіяний зустрічами з Анною Петрівною Керн.  Ця жінка прожила складне життя. Їй не було ще і 17 років, коли її повінчали з 52 річним дивізійним генералом Керном. Анна Петрівна підкорилась волі батьків з відчаєм. Через 9 років вона залишила чоловіка. Після його смерті вдруге вийшла заміж. Жили вони з чоловіком дуже ощадливо, але в коханні. Анна Петрівна була непересічною жінкою:  освіченою, розумною, з літературними здібностями.

Перша зустріч Пушкіна і керн відбулася в 1819 році в Петербурзі на балу. Пушкіну сподобалась Анна Петрівна, він намагався звернути на себе увагу. Проте вона його не помічала, бо захоплено слухала, як Крилов читав свої байки.

Через 6 років, влітку 1825 року, Анна Петрівна приїхала до тітки в Тригорське. Пушкін в цей час був у засланні в сусідньому Михайлівському. Він майже щодня бував у тригорському. У день від’їзду Анни Петрівни поет подарував їй 1 главу «Євгенія Онєгіна», куди вклав листок з віршем «Я помню чудное мгновенье»

Через роки вірш отримав друге народження. Композитор Глінка познайомився з донькою Анни Петрівни, покохав її. Це стало джерелом натхнення  для створення романсу. Зверніть увагу на зміну темпу музики, інтонації. Це допоможе в аналізі вірша. 

Бесіда: - із кількох стовпчиків складається твір? ( з 6)

– на скільки частин по змісту можна поділити вірш?( три рівні частини, по 2 стовпчика в кожній, про три різні періоди в житті героя)

Робота в групах. Завдання для груп: проаналізувати строфу, відповісти на питання.

1 група

-якій реальній події присвячена 1 частина? (зустрічі на балу)

– як автор оцінює цю зустріч? («Чудное мгновенье»)

– назвіть епітет («Чудное»)

– перерахуйте порівняння («как мимолётное виденье, как гений чистой красоти»)

–навіщо автор використовує саме такі порівняння? (вони посилюють враження прекрасного, небесного, але позбавленого живих ознак)

2 група

-що запам’ятав автор з цієї зустрічі? («Голос нежный», «милые черты») назвіть епітети («нежный», «милые»)

 чи є конкретне зображення жінки? (ні, подані лише загальні риси чарівної жінки)

– коли поет уявляв «милые черты»? («В томленьях шумной суеты»).

 – назвіть епітети («безнадежной», «шумной»)

В тяжкі часи життя приємні спогади зігрівали душу поета.

3 група

-чому присвячена друга частина вірша? (рокам випробувань)

–як проходили ці роки? («Бурь порыв мятежный»)

назвіть епітет («Мятежный»)

який сенс цього виразу? (тяжкі роки випробувань)

– як ці роки вплинули на світлий образ? («забыл», затулили роки, з часом світлий спогад було втрачено)

 – яким епітетом названі риси? («небесные»)

де стоять чотири епітети в цих стрічках? (в кінці)

– який засіб виразності використовується? (інверсія)

– навіщо? (вказати важливість ознак)

4 група

-про які події зі свого життя говорить поет? (заслання в Михайлівське)

– як проходило заслання? («В глуши, во мраке заточенья тянулись тихо дни мои». В провінції, далеко від міст, майже ні з ким не бачився, дні йшли повільно, одноманітно)

– що було відсутнім у засланні? («Без божества, без вдохновенья, без слёз, без жизни, без любви». Настав період духовного пригнічення. Саме існування, здавалося, втрачало будь-який сенс)

5 група

-що відбувається у третій частині? (духовне відродження героя)

– чому «душе настало пробужденье»? («Опять явилась ты», про зустрічі в Тригорському)

– навіщо повторюються порівняння, що використані в 1 стовпчику? (друга зустріч справила таке ж враження, як і перша)

6 група

-як змінилось життя героя? (духовно ожив, життя стало наповненим)

– що спільного і відмінного останніх двох стрічок 4 і 6 стовпчика? (використовуються ті самі іменники, але в 4 строфі з прийменником «без», а в 6 – зі сполучником «і»)

Бесіда:

- сформулюйте головну думку вірша? (кохання допомагає ліричному герою пережити життєві негаразди, відроджує до повноцінного життя після духовного пригнічення)

«Мадонна»

Виразне читання вірша

Ми відкриваємо найпрекрасніші і най трагічніші сторінки із життя Пушкіна. За жартівливим визнанням поета, Наталія Гончарова була його 113 коханням. Але ті захоплення, ті пристрасті, що хвилювали його молодості, ще не були тим коханням, тим всеохоплюючим почуттям, яке прийшло до нього на межі нового періоду життя. Настала пора зрілості і водночас бажання особистого, сімейного щастя.

Слайд 8

 

  Повідомлення учнів

З Наталією Гончаровою Пушкін познайомився у грудні 1829 року на одному з московських балів. Дівчині тоді було лише 16 років. Поет закохався і відразу зробив пропозицію. Відповідь матері була двоякою: донька ще дуже молода. Пушкін, страждаючи від невизначеності, їде на Кавказ. Весною 1830 року він неочікувано отримує через знайомого, що приїхав з Москви, вітання від Гончарових. Поет сприймає це як пропозицію повернутись до Москви. У квітні 1830 року він робить ще одну пропозицію, і її приймають. 18 лютого 1831 року в церкві Вознесіння, поблизу Нікітських воріт, Пушкін і Наталія Гончарова  обвінчались. Поет був надзвичайно щасливим, привівши в свій будинок (у нього вперше з’явився свій будинок) юну красуню-дружину. Саме наталі дала поетові те щастя, про яке він так мріяв. Пушкін був щасливим у подружньому житті, це стверджують його листи. За 6 років, що вони прожили разом, Наталія Миколаївна народила 4 дітей. Подружжя було щасливим, і не їх провина, що вони жили в суспільстві, що не хотіло бачити щастя поета. Напередодні смерті поет скаже: «Моя дружина – ангел».

Аналіз вірша «Мадонна»

-хто така Мадонна? (образ у західноєвропейському релігійному живопису)

Слайд 9

 

 –погляньте на репродукції, що спільного в зображеннях? (обидві тримають немовля)

– в чому відмінності? (Мадонна на весь зріс, ангели, більш схожа на земну жінку, Богоматір – дуже строга, її дитина старша)

– яку б картину хотів мали ліричний герой? (останній рядок 2 стовпчика, 3 стовпчик)

Розберемося у значенні слів: «Пречистая» - одно із звернень до Богоматері, «Божественній спаситель» - Христос, немовля, «С величием» - навіюючи повагу, «Под пальмою Сіона» - про першу християнську церкву, зібрану в Сіонійській печері.

– знайдіть у 2 стовпчику порівняння («С холста, как с облаков»), зверніть увагу на уточнення «без ангелов»

 - зробіть висновок, чиїх ознак у сонеті більше: Мадонни чи Богоматері? Пушкін у вірші піднявся над відмінностями західної та східної церков.

– яким чином виповнилось бажання автора? (з’явилась земна жінка)

– хто такий «Творец»? (Бог)

– що означає слово «ниспослал»? (подарував)

– як ви розумієте вираз «чистейший образец»? (поєднання краси і чистоти. Небесного і земного)

– доведіть що це саме сонет (14 стрічок, особливості побудови стовпчиків та римування: 1 стовпчик абба, 2 стовпчик абаб- перехресна рима, в 3 і 4 стовпчиках по 3 стрічки ааб, аба)

– у якому стовпчику виражено головну думку?( В останній – піднесене ставлення до коханої жінки, подяка долі за щастя)

ІІІ.Підведення підсумків.

1.Перегляд ілюстрацій на тему «Кохання»

Слайди

2.Читання віршів Пушкіна напам’ять.

3. Робота в зошитах

Слайди

«Я вас любил» (1829)

Тема: інтимна лірика

Головна думка: навіть після того, як почуття пройшли, ліричний вдячний за своє кохання та зичить щастя коханій.

Засоби виразності: епітети, метафора.

 

«Я помню чудное мгновенье» (1825)    

Тема: інтимна лірика

Головна думка: кохання допомагає людині пережити будь-які негаразди, повертає до життя.

Засоби виразності: епітети, порівняння, метафора, інверсія

 

«Мадонна» (1830)

Тема: інтимна лірика

Головна думка: піднесене ставлення до коханої, подяка долі за щастя

Засоби: порівняння, застаріла та книжкова лексика.

Форма: сонет

4.Слово вчителя. Ми перегорнули останню сторінку нашого уроку. Нашим завданням було розглянути вірші про кохання. Ви дізналися про жінок, яким ці вірші було присвячено. У своїх творах Пушкін показав, що саме кохання дозволяє побачити у земній жінці щось небесне і незвичайне. Кохання надихало поета на творчість.  Тож бажаю і вам кохати і бути коханими.

 

Б.Заходерн

Не бывает любви – несчастной

Может быть она горькой, трудной

Безответной и безрассудной,

Может – быть смертельно опасной –

Но несчастной любви не бывает.

Даже если она убивает.

Тот, кто этого не усвоит

И несчастной любви не стоит!

IV. Домашнє завдання: вивчити вірш напам’ять за вибором, закінчити роботу в зошитах.

позакласний захід

13.01.2014 10:30

 

У гостях у казки

Літературна вікторина для учнів 5-х класів

Учитель

Добрий день, усім вам

В нашій світлій хаті.

Вас, гостей жаданих,

 Раді зустрічати.

 Всіх ми вас сердечно

Раді привітати.

Хочем запросити

На казкове свято.

І пісень, і сміху

Буде там багато,

І гостей чудових —

Розумних, завзятих.

За знання хороші,

Гості дорогенькі,

Нагород чекайте

В нас на посиденьках.

Покажіть майстерність,

 Розум та кмітливість,

Любов до мистецтва,

Небайдужість, щирість.

Любі наші діти!

Прошу позмагатись.

 Гуртом веселіше

Гратися й навчатись.

Перед справжніми випробуваннями про­ведемо розминку — відгадуватимемо літературні загадки.

 Як називає О.С.Пушкін затишний куточок чарівної землі, де живуть казкові герої? (Лукомор'є).

 Хтодопомігкоролевичу Єлісеюзнайтисвоюцарівну? (Вітер).

 Хто став дружиною царя Гвідона? (Царівна-Лебідь).

 Хто охороняв володіння царя Додона? (Золотий півник)

 Хто вимагав у чортів оброк? (Робітник Балда).

 Хто мандрував з дикими гусьми? (Нільс).

 Хто переміг мишачого короля і його військо? (Лускунчик).

 Хто мав льодяне серце і мріяв знищити доброту і дружбу? (Снігова королева).

 Хто вважав, що "допомагати людям — витрачати даремно час"? (Стара Шапокляк).

 Хто допоміг ослику la знайти загублений хвіст? (Вінні-Пух).

 Хто переміг злого сеньйора Помідора? (Чіполліно);

 Хто з казкових героїв побував у Сонячному місті і навіть на Місяці? (Незнайко).

 Хто змагався з директором лялькового театру Карабасом Барабасом? (Буратіно).

 А як називають Буратіно в Італії ? (Піноккіо).

Звучать перші акорди пісні "Какое небо голубое". Входять лисиця Ал іса і кіт Базиліо.

А л і с а. Хто тут згадував про Буратіно?! Ви знаєте, де він?

Кіт. Де він?

А л і с а. Скажіть нам, ми його найкращі друзі.

Кіт. Друзі.

А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота). Не вірите? Ну звісно, нам ніхто не вірить. Пустили про нас поговір — такі ми та сякі...

Кіт. Ага.

А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота). А як ми дру­жили з Буратіно! Як ми йому допомагали! З біди завжди виручали, від Карабаса Барабаса, від погоні рятували і, звичайно ж ...

Кіт (зітхає). Обікрали...

Аліса. Що ти верзеш! Ох, і дурний! Недарма тебе з Лукомор'я вигнали!

Учитель.  (здивовано). Невже ти той самий вче­ний кіт, який знає багато казок і вміє їх гарно розповідати?

Кіт. Авжеж. Та це було так давно. Аліса обдурила мене, покликала з собою мандрувати, сказала, що багато нових друзів знайдемо і вона покаже мені, якою є справжня дружба... А що з того вийшло?! І друзів не знайшов, і казки розгубив... (Плаче).

Учитель. Це не біда, котику. Ми і твої казки збере­мо докупи, і нові подаруємо, які самі склали, і розкаже­мо, що таке справжній друг. Ось послухай!

Звучить пісня "Настоящий друг".

Кіт. Як же я міг бути таким довірливим?! Адже я знав з казок, які чудеса може робити дружба, знав, що таке справжній друг, знав, яка хитра Лисиця... (До Аліси рішу­че). Не будеш ти мені більше затьмарювати розум!

Аліса. Ну й нехай! Піду інших бовдурів шукати. Чао!

Учитель.(до команд). Давайте, мої розумники і розумниці, допоможемо Котику зібрати мішечок казок, щоб він помандрував з ними по світу, ніс радість дітям. Перша команда назве казкових героїв, які жили біля Луко­мор'я, хай котик пригадає своїх сусідів.

Команди мають назвати: Лісовик, Русалка, невидані звірі, ЗО витязів прекрасних і з ними дядько їх морський, Королевич, Чарівник, Богатир, Царівна, Вовк, Баба Яга, цар, Кощій.

Учитель А друга команда розкаже, які родичі є в нашого кота в інших казках.

(Кіт в чоботях, кіт Леопольд, кіт Матроскін).

Учитель.А тепер давайте назвемо казки, які ви прочитали, щоб котик пригадав їх і поклав до своєї тор­бинки. Він же визначить переможця з читання серед ко­манд. А потім ми з котиком попрощаємось: йому час вирушати в мандри.

(Можуть бути названі такі казки: О. С. Пушкін. "Казка про мертву царівну та сімох  богатирів", "Казка про царя Салтана", "Казка про рибака та рибку", "Казка про золотого півника", "Казка про попа та робітника його Балду"; Г. К. Андерсен. "Снігова королева", "Соловей", "Кресало", "Дюймовочка", "Штопальна голка". "Стійкий олов'яний солдатик", "Гидке каченя", "Дикі ле­беді"; брати Грімм. "Бременські музиканти", "Пані Метелиця"; Ш. Перро. "Попелюшка", "Спляча красуня", "Червона шапоч­ка", "Кіт у чоботях", "Хлопчик-мізинчик"; Е»-Т. А. Гофман. "Лус-кунчик і Мишачий король" тощо).

Учитель. До побачення, котику! Бажаємо тобі покласти до торбини ще багато цікавих казок. Ну от, перші гості і відвідали наші посиденьки. А тепер, любі друзі...

Забігає Незнайко  під "Песню Незнайки и его друзей".

 

Незнайко. Привіт усім! Ой, натомився! Цілий день тільки те й роблю, що вчуся. А що ви тут? Визначаєте найрозумніших? Даремно час витрачаєте! Всім давно відомо, хто найрозумніший, — я! Хоча слід погодити­ся, що є ще діти й просто розумні, розумненькі, розу­маки — отаких давайте пошукаємо серед вас! Згодні? Тоді спробуйте виправити помилки в таких тверджен­нях:

 Подарувала пані Метелиця Ледащиці величезну купу золо­та за старанну роботу.

 Пес у чоботях допоміг простому хлопцю, сину мельника, стати маркізом Карабасом.

 Попелюшка загубила на сходах срібний черевичок.

 Семеро гномів були помічниками Снігової королеви.

 Робітник Балда охороняв володіння царя Гвідона.

 Цар Салтан покохав царівну Лебідь.

 Буратіно переміг Мишачого короля.

 Заблукала Дюймовочка у лісі і потрапила до гномів.

 Хлопчик-мізинчик знайшов золотий ключик і відкрив ним потаємні дверцята.

Учні вказують на помилки.

Незнайко. Бачу, ви чимало казок прочитали: так ба­гато про нас, казкових героїв, знаєте. Ну що ж, вшануємо переможця. (Нагороджує команду, дарує свій галстук або капелюх).

Раптово розчиняються двері, в кімнату під звуки "Частушек Бабок Ежек"залітає баба Яга на мітлі і всіх розштовхує.

 

Баба Яга. Зібралися на посиденьки, свій розум ви­являєте... А наймудрішу, найгарнішу і взагалі най... най... най... не запросили?! Забули Ягусю, навіть з 3000 днем народження ніхто не привітав. (Утирає сльози). Довело­ся самій собі величального вірша писати. Це шедевр! Залізні зуби, кістяна нога, Мене всі знають — красуня Яга!

Ну, як, сподобалося? Ні?! Нічого ви не тямите в поезії! Теж мені знавці літератури! Самі, напевно, і двох рядочків не заримуєте. Поб'ємося об заклад — на мою мітлу! Злякалися? Ось спробуйте скласти віршика. А я поче­каю... Але тільки три хвилини.

Баба Яга роздає картки з римованими словами.

(Можливий варіант:
.... чарівниця   Стоїть  на порозі зима-чарівниця,

... сніг             Тихенько, поволі розтрушує сніг

... таємниця     А в тиші казковій живе таємниця,

... поріг    І тихо сніжинки вкривають поріг.

Учитель. Ну що, бабусю, програли? Віддавайте тепер свою реактивну мітлу та йдіть додому пішки.

Баба Яга. Перевершили мене — Бабу Ягу! Ну, що ж, слова я свого дотримаю. (Цілує мітлу, віддає пере­можцям і, тримаючись за поперек, шкутильгає до ви­ходу. Озирається). .Але я ще повернуся.

учитель. Яскрава особистість! Ще й вірші пише. Може, мине ще 3000 років і стане вона відомим поетом? А це хто до нас завітав?

З'являється Шапокляк під звуки пісні "Шапокляк".

 

Шапокляк. Здається, я запізнилася. Моя сестра мене випередила, так?

Учитель. Яка сестра?

Шапокляк. Та Яга ж, Яга. А ви і не знали? Авжеж, ніхто і не здогадується, бо ми таки не схожі. Правда ж, я красуня? Ніде правди діти! Бачите, як я вас вразила своєю красою, ви навіть здатність говорити втратили. Так, краса — вбивча сила... Ну, на чому ви тут закінчили? Продов­жимо! Чого мовчите?

Учитель. Та мовчимо, бо вражені не так вашою красою, як вашою піснею. Ви що ж, насправді вважаєте, що "допомагати людям — даремно витрачати час"? "Що добрими справами прославитися не можна"?

Шапокляк. А як же інакше!

учитель. Дозвольте з вами не погодитися! Завжди і скрізь треба бути добрим, чуйним, тоді ти сам себе по­важатимеш і тебе поважатимуть інші.

Ось послухайте, що про це сказано в нашій пісні

Звучить пісня "Если добрый ты".

Шапокляк. Душевна пісня! (Сумно). Якби мені з дитинства такі пісні співали, може, я була б іншою... Я взагалі люблю й сама співати, і слухати, як інші співають...

Учитель. То приєднуйся до нашої компанії. Ось якраз буде музичний конкурс. Звучатимуть пісні до різних казок. Слухай разом з дітьми і стеж, як вони відгадувати­муть конкурсні запитання. А потім визначиш, хто ж кра­ще за тебе розуміється на музиці.

Звучать уривки з пісень до мультфільмів та кіноказок, а ко­манди відгадують, який герой їх виконує. ("Песня Водяного", "Чебурашка", "Песенка Винни-Пуха", "Песенка Красной Шапоч­ки", "Буратино", 'И я того же мнения", "Крокодил Гена", "Не­приятность эту мы переживём", "Песенка Матроскина", "Песня Львёнка и Черепахи", "Песня разбойников").

Шапокляк. Гарний конкурс. А переможцям я да­рую свого пацючка Лариску — набридла вона мені, ку­сається і постійно із сумочки носа висуває. А я ж дама — що про мене подумають кавалери?! Ну, бувайте! А, до речі, ледь не забула! У вас є зв'язки в музичному світі?

Учитель. А навіщо вам?

Шапокляк. Та ми з сестрою Ягою створили альбом пісень! Ну, ви ж розумієте — вона поет, я композитор... А пісні наші — ух!

учитель. То чому ж ви їх не виконуєте на людях?

Шапокляк. Та... Ось аранжувальника шукаємо... Потім ше кліпмейкера треба знайти. Музичний кліп зніматимемо... А там і лазерний диск не за горами! Отак! А ви як думали?! Ну, бувайте, засиділась я тут з вами.

Учитель. Боже мій! Ще одна "зірка"! Пропав ліс!

Не забувайте, для чого ми тут зібралися. Наші друзі вже довели, що люблять і читати, і співати. А тепер час для нових випробувань. Зу­стрічаймо нових гостей.

Входят маршируючи під запис пісні "Кто ходит в гости по утрам", Вінні-Пух і П'яточок. Лунають слова пісні: "...Давай пой­дём в  кому-нибудь...".

Вінні-Пух. А ми, здається, вже кудись прийшли. Куди ж потрапили?

Учитель. До казкової хатинки на літературні поси­деньки.

Вінні-Пух. А тут чимось пригощають?

Учитель. Тільки тих, які добре попрацювали або прийшли з чимось цікавеньким. Чим ви похвалитеся?

Вінні-Пух. Можемо розповісти про наших друзів. А ви здогадаєтесь, про кого саме.

Вінні-Пух і П'яточок (по черзі):

Ця героїня була дуже роботяща, мила, слухняна, але її постійно ображали. Дівчині так хотілося поїхати до ко­ролівського палацу на бал... (Попелюшка).

А ця героїня холодна, горда, жорстока , яка не відчу­ває ні до кого ні жалю, ні любові, бо має крижане серце... (Снігова королева).

Цей персонаж — чоловік у повному розквіті сил, живе на даху, вміє лікувати будь-які хвороби тістечками з варен­ням і цукерками. (Карлсон).

Вона була такою тендітною та ніжною, що відчула маленьку горошинку під безліччю перин та пуховиків. (Принцеса на горошині).

А ця героїня була такою маленькою, що ліжечком їй слугувала шкаралупка від горіха, а вкривалася вона пе­люсткою троянди. (Дюймовочка).

Цей герой в дитинстві був дуже некрасивий, не схожий на своїх братів, за це його не любили, пост­ійно щипали і проганяли з гурту. Тільки одна мати жаліла його. А коли він підріс, то перетворився на ди­вовижного красеня... (Лебідь з казки "Гидке каче­ня ").

Цей персонаж так любить мед, що навіть не побояв­ся стати маленькою хмаринкою, щоб дістатися до гнізда бджіл. (Вінні-Пух).

Вінні-Пух. Оце так! Навіть мене впізнали. Молодці! Переможцям я дарую оцю повітряну кульку. (Подає куль­ку, що вже лопнула). Щоправда, вона має не зовсім зви­чайний вигляд, зате дуже зручну форму — її можна на­дійно заховати, щоб ніхто не вкрав. Ну от ми і впоралися з завданням. А де ж винагорода?

На сцену потихеньку крадеться Карлсон і забирає блюдо з цукерками.

Учитель . Ось ми і вас пригостимо, і самі пола­суємо, тим більше, що час поїсти. Я спекла смачні, дух­мяні пиріжки. Тільки де ж вони?

Хто це над нами так пожартував? Хто з казкових героїв не зміг встояти перед ласощами? Чи це часом не Карлсон?

Карлсон. Так, це я — найкращий у світі Карлсон, який живе на даху. Чоловік у розквіті сил, найшвидший поглинач варення, булочок, печива, пиріжків, цукерок. А ви... Теж мені друзі! Хотіли з'їсти смачненьке без мене?!

Учитель .  Карлсончику, пробач нам.

Карлсон. Якщо виконаєте мої завдання, то я, най-добріший у світі Карлсон, поділюся з вами моїм варен­ням. Скажіть, яким казковим героям належать ці речі, з яких вони казок?

Учні, які дають правильну відповідь, забирають "чарівну" річ:

Дзеркало—зла мачуха, цариця з казки Пушкіна "Про мертву царівну...".

Яблуко — Царівна з цієї самої казки, або Білосніжка.

Золотий ключик -   Буратіно.

Чобіток— Кіт у чоботях.

Горішок— білка з казки "Про царя Салтана".

Золота рибка — з казки "Про рибака і рибку".

Стріла— "Царівна-жаба".

Повітряна кулька — П'ятачок.

Учитель.

Ви звикли до казок, і кожен їх читав.

 Відомі вам сюжети, персонажі:

Кіт у чоботях, що придворним став,

Принцеса, у якої руки в сажі,

Маркіз, котрий був сином млинаря,

Злий Людожер, що обернувсь на мишу.

Закоханий нащадок Короля...

 Запам'ятайте, діти і дорослі,

З отих казок думки всі золоті,

Вони зливаються поволі, тихо, поспіль

В цю головну ідею, думку і слова такі...

Не золотом цінується людина,

А розумом і серцем доброчинним,

Умінням щиро дружбу цінувати

 І добрий слід повсюди залишати!

уроки

13.01.2014 10:28

                Урок 4     

Тема. Том Сойєр – головний герой повісті Марка Твена. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

Мета: -вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань, ставлення до них інших персонажів-розвивати зв’язне мовлення, вміння користуватись цитатним матеріалом;

-виховувати в учнів об’єктивне ставлення до людських вчинків, здатність цінувати дружбу.

Обладнання: фото скульптури Хіббарда.

Тип уроку: систематизація та закріплення з елементами гри.

Хід уроку:

І. Повідомлення теми та мети уроку.

1.Інтелектуальна гра «П’ять із п’яти». Завдання: впізнати літературного персонажа за мінімальною кількістю характеристик.

Перший персонаж

  1. Він кров’ю підписав присягу.
  2. Боявся духа померлого індіанця Джо..
  3. Вистежив грабіжників.
  4. Лягав спати, коли хотів.
  5. Усі діти заздрили йому.
    (Гекльберрі Фінн)
    Другий персонаж
  1. Суддя Тетчер склав про нього найкращу думку.
  2. Позичив візка у Бенні Тейлора.
  3. Мав зведеного брата.
  4. Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.
  5. Замість уроків бігав до річки купатися.
    (Том Сойєр)
    Третій персонаж
  1. Боявся старої пані з наперстком.
  2. Ніколи не повертався з водою раніше, ніж за годину.
  3. Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.
  4. Любив наспівувати «Дівчата з Буффало».
  5. Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею.
    (Джім)
    Четвертий персонаж
  1. За його провину було покарано іншого.
  2. Постраждав за те, що зміг відрізнити чорне від білого.
  3. Якось йому довелося чути передсмертний стогін.
  4. Не любив пустощів.
  5. Ледь не втратив брата.
    (Сід)
    П’ятий персонаж
  1. Його безпідставно звинуватили у крадіжці.
  2. Намагався навчитися курити.
  3. Втік на острів.
  4. Постав із мертвих.
  5. Товаришував із Томом.

2.Гра «Впізнай героя»

«Ну й розбишака ж, хай йому абищо!.. В ньому наче біс сидить»(тітка Поллі про Тома, розділ 1)

«…він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре»(тітка Поллі про Тома, розділ 15)

«…завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпались з усіх боків. На голові у нього стирчала руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крисами; куртка, коли він її напинав, сягала йому мало не до п’ят, а ґудзики позаду опинялись десь нижче від того місця, де їм належало бути; штани тримались на одній шлейці…»(Гек)

«…був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться»(Гек).

3.Бесіда:

 -як ви гадаєте, чому ці бешкетники стали улюбленими героями багатьох поколінь?

–як ви ставитесь до цих персонажів?

ІІ. Характеристика Тома Сойєра.

1.Перевірка домашнього завдання. Зачитати підібраний матеріал.

2.Заповнення таблиці. Том Сойєр – головний герой твору.

Риси характеру героя

Ситуації

Веселий, життєрадісний

Життя на острові

Великий фантазер

Гра у Робін Гуда

Кмітливий, винахідливий

Залучення приятелів до роботи

Добрий, щирий

Виступ у суді

Бешкетник і задирака

Крадіжка цукру, бійки з хлопцями

Вірний друг

Присяга друзів

Лицар

У стосунках з Беккі

Не любить навчатись

Невідвідування школи

Гострий розум та язик

У школі

Інтерес до навколишнього світу

Пошуки скарбу

Хоробрість, сила духу

У печері

3.Висновок.

Тому тісний світ дорослих. Він живе у вигаданому. У школі йому нецікаво. Він може повернути справу так, щоб неприємне стало бажаним. Жертвує собою заради Беккі. Хоробрість, сила духу допомогає йому вибратись зі скрутного становища. Відновлює справедливість у суді, хоча дуже боїться індіанця. Улюблений герой Тома – справедливий розбійник Робін Гуд.

ІІІ. Характеристика Гека.

1.Бесіда:

- хто такий Гек?

– зачитайте опис його зовнішності;

- як ставляться до Гека дорослі?

 – чому Геку заздрять діти?

– назвіть риси характеру Гека;

 -як ви вважаєте образи Тома і Гека протиставлені чи зіставлені?

 – що для хлопців найцінніше?

– які епізоди з пригод хлопців вам запам’яталися? 

2.Порівняння Тома та Гека за планом:

1.Сімейний стан героїв.

2.Матеріальний достаток.

3.Ставлення до освіти та виховання.

4.Риси характеру (спільні і відміні).

5.Ставлення до них інших персонажів.

6.Ставлення один до одного.

7.Роль дружби у їхньому житті.

IV. Підведення підсумків.

Том і Гек – самостійні люди, хоча і діти. Вони готові прийти на допомогу. Відважні, сповнені життєвої енергії. Дружба робить їх життя яскравим. Автор подав нам головні цінності життя дітей:

дружба, порядність, добро, гра, пригоди, здатність прийти на допомогу, свобода.   

V. Домашнє завдання: знайти комічні епізоди в повісті, групам підготувати їх інсценізацію.

Блог

уроки

13.01.2014 10:33
  Тема.  «Лампада чистая любви…». Тема кохання у творчості О.С.Пушкіна. Любви все возрасты покорны, Её порывы благотворны. А.С.Пушкин Мета: розширити та поглибити знання учнів про творчість Пушкіна, показати глибину творів, викликати цікавість до художнього слова, допомогти учням...

позакласний захід

13.01.2014 10:30
  У гостях у казки Літературна вікторина для учнів 5-х класів Учитель Добрий день, усім вам В нашій світлій хаті. Вас, гостей жаданих,  Раді зустрічати.  Всіх ми вас сердечно Раді привітати. Хочем запросити На казкове свято. І пісень, і сміху Буде там багато, І гостей чудових...

уроки

13.01.2014 10:28
                Урок 4      Тема. Том Сойєр – головний герой повісті Марка Твена. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Мета: -вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань,...

Теги

Список тегів порожній.