позакласний захід

13.01.2014 10:30

 

У гостях у казки

Літературна вікторина для учнів 5-х класів

Учитель

Добрий день, усім вам

В нашій світлій хаті.

Вас, гостей жаданих,

 Раді зустрічати.

 Всіх ми вас сердечно

Раді привітати.

Хочем запросити

На казкове свято.

І пісень, і сміху

Буде там багато,

І гостей чудових —

Розумних, завзятих.

За знання хороші,

Гості дорогенькі,

Нагород чекайте

В нас на посиденьках.

Покажіть майстерність,

 Розум та кмітливість,

Любов до мистецтва,

Небайдужість, щирість.

Любі наші діти!

Прошу позмагатись.

 Гуртом веселіше

Гратися й навчатись.

Перед справжніми випробуваннями про­ведемо розминку — відгадуватимемо літературні загадки.

 Як називає О.С.Пушкін затишний куточок чарівної землі, де живуть казкові герої? (Лукомор'є).

 Хтодопомігкоролевичу Єлісеюзнайтисвоюцарівну? (Вітер).

 Хто став дружиною царя Гвідона? (Царівна-Лебідь).

 Хто охороняв володіння царя Додона? (Золотий півник)

 Хто вимагав у чортів оброк? (Робітник Балда).

 Хто мандрував з дикими гусьми? (Нільс).

 Хто переміг мишачого короля і його військо? (Лускунчик).

 Хто мав льодяне серце і мріяв знищити доброту і дружбу? (Снігова королева).

 Хто вважав, що "допомагати людям — витрачати даремно час"? (Стара Шапокляк).

 Хто допоміг ослику la знайти загублений хвіст? (Вінні-Пух).

 Хто переміг злого сеньйора Помідора? (Чіполліно);

 Хто з казкових героїв побував у Сонячному місті і навіть на Місяці? (Незнайко).

 Хто змагався з директором лялькового театру Карабасом Барабасом? (Буратіно).

 А як називають Буратіно в Італії ? (Піноккіо).

Звучать перші акорди пісні "Какое небо голубое". Входять лисиця Ал іса і кіт Базиліо.

А л і с а. Хто тут згадував про Буратіно?! Ви знаєте, де він?

Кіт. Де він?

А л і с а. Скажіть нам, ми його найкращі друзі.

Кіт. Друзі.

А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота). Не вірите? Ну звісно, нам ніхто не вірить. Пустили про нас поговір — такі ми та сякі...

Кіт. Ага.

А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота). А як ми дру­жили з Буратіно! Як ми йому допомагали! З біди завжди виручали, від Карабаса Барабаса, від погоні рятували і, звичайно ж ...

Кіт (зітхає). Обікрали...

Аліса. Що ти верзеш! Ох, і дурний! Недарма тебе з Лукомор'я вигнали!

Учитель.  (здивовано). Невже ти той самий вче­ний кіт, який знає багато казок і вміє їх гарно розповідати?

Кіт. Авжеж. Та це було так давно. Аліса обдурила мене, покликала з собою мандрувати, сказала, що багато нових друзів знайдемо і вона покаже мені, якою є справжня дружба... А що з того вийшло?! І друзів не знайшов, і казки розгубив... (Плаче).

Учитель. Це не біда, котику. Ми і твої казки збере­мо докупи, і нові подаруємо, які самі склали, і розкаже­мо, що таке справжній друг. Ось послухай!

Звучить пісня "Настоящий друг".

Кіт. Як же я міг бути таким довірливим?! Адже я знав з казок, які чудеса може робити дружба, знав, що таке справжній друг, знав, яка хитра Лисиця... (До Аліси рішу­че). Не будеш ти мені більше затьмарювати розум!

Аліса. Ну й нехай! Піду інших бовдурів шукати. Чао!

Учитель.(до команд). Давайте, мої розумники і розумниці, допоможемо Котику зібрати мішечок казок, щоб він помандрував з ними по світу, ніс радість дітям. Перша команда назве казкових героїв, які жили біля Луко­мор'я, хай котик пригадає своїх сусідів.

Команди мають назвати: Лісовик, Русалка, невидані звірі, ЗО витязів прекрасних і з ними дядько їх морський, Королевич, Чарівник, Богатир, Царівна, Вовк, Баба Яга, цар, Кощій.

Учитель А друга команда розкаже, які родичі є в нашого кота в інших казках.

(Кіт в чоботях, кіт Леопольд, кіт Матроскін).

Учитель.А тепер давайте назвемо казки, які ви прочитали, щоб котик пригадав їх і поклав до своєї тор­бинки. Він же визначить переможця з читання серед ко­манд. А потім ми з котиком попрощаємось: йому час вирушати в мандри.

(Можуть бути названі такі казки: О. С. Пушкін. "Казка про мертву царівну та сімох  богатирів", "Казка про царя Салтана", "Казка про рибака та рибку", "Казка про золотого півника", "Казка про попа та робітника його Балду"; Г. К. Андерсен. "Снігова королева", "Соловей", "Кресало", "Дюймовочка", "Штопальна голка". "Стійкий олов'яний солдатик", "Гидке каченя", "Дикі ле­беді"; брати Грімм. "Бременські музиканти", "Пані Метелиця"; Ш. Перро. "Попелюшка", "Спляча красуня", "Червона шапоч­ка", "Кіт у чоботях", "Хлопчик-мізинчик"; Е»-Т. А. Гофман. "Лус-кунчик і Мишачий король" тощо).

Учитель. До побачення, котику! Бажаємо тобі покласти до торбини ще багато цікавих казок. Ну от, перші гості і відвідали наші посиденьки. А тепер, любі друзі...

Забігає Незнайко  під "Песню Незнайки и его друзей".

 

Незнайко. Привіт усім! Ой, натомився! Цілий день тільки те й роблю, що вчуся. А що ви тут? Визначаєте найрозумніших? Даремно час витрачаєте! Всім давно відомо, хто найрозумніший, — я! Хоча слід погодити­ся, що є ще діти й просто розумні, розумненькі, розу­маки — отаких давайте пошукаємо серед вас! Згодні? Тоді спробуйте виправити помилки в таких тверджен­нях:

 Подарувала пані Метелиця Ледащиці величезну купу золо­та за старанну роботу.

 Пес у чоботях допоміг простому хлопцю, сину мельника, стати маркізом Карабасом.

 Попелюшка загубила на сходах срібний черевичок.

 Семеро гномів були помічниками Снігової королеви.

 Робітник Балда охороняв володіння царя Гвідона.

 Цар Салтан покохав царівну Лебідь.

 Буратіно переміг Мишачого короля.

 Заблукала Дюймовочка у лісі і потрапила до гномів.

 Хлопчик-мізинчик знайшов золотий ключик і відкрив ним потаємні дверцята.

Учні вказують на помилки.

Незнайко. Бачу, ви чимало казок прочитали: так ба­гато про нас, казкових героїв, знаєте. Ну що ж, вшануємо переможця. (Нагороджує команду, дарує свій галстук або капелюх).

Раптово розчиняються двері, в кімнату під звуки "Частушек Бабок Ежек"залітає баба Яга на мітлі і всіх розштовхує.

 

Баба Яга. Зібралися на посиденьки, свій розум ви­являєте... А наймудрішу, найгарнішу і взагалі най... най... най... не запросили?! Забули Ягусю, навіть з 3000 днем народження ніхто не привітав. (Утирає сльози). Довело­ся самій собі величального вірша писати. Це шедевр! Залізні зуби, кістяна нога, Мене всі знають — красуня Яга!

Ну, як, сподобалося? Ні?! Нічого ви не тямите в поезії! Теж мені знавці літератури! Самі, напевно, і двох рядочків не заримуєте. Поб'ємося об заклад — на мою мітлу! Злякалися? Ось спробуйте скласти віршика. А я поче­каю... Але тільки три хвилини.

Баба Яга роздає картки з римованими словами.

(Можливий варіант:
.... чарівниця   Стоїть  на порозі зима-чарівниця,

... сніг             Тихенько, поволі розтрушує сніг

... таємниця     А в тиші казковій живе таємниця,

... поріг    І тихо сніжинки вкривають поріг.

Учитель. Ну що, бабусю, програли? Віддавайте тепер свою реактивну мітлу та йдіть додому пішки.

Баба Яга. Перевершили мене — Бабу Ягу! Ну, що ж, слова я свого дотримаю. (Цілує мітлу, віддає пере­можцям і, тримаючись за поперек, шкутильгає до ви­ходу. Озирається). .Але я ще повернуся.

учитель. Яскрава особистість! Ще й вірші пише. Може, мине ще 3000 років і стане вона відомим поетом? А це хто до нас завітав?

З'являється Шапокляк під звуки пісні "Шапокляк".

 

Шапокляк. Здається, я запізнилася. Моя сестра мене випередила, так?

Учитель. Яка сестра?

Шапокляк. Та Яга ж, Яга. А ви і не знали? Авжеж, ніхто і не здогадується, бо ми таки не схожі. Правда ж, я красуня? Ніде правди діти! Бачите, як я вас вразила своєю красою, ви навіть здатність говорити втратили. Так, краса — вбивча сила... Ну, на чому ви тут закінчили? Продов­жимо! Чого мовчите?

Учитель. Та мовчимо, бо вражені не так вашою красою, як вашою піснею. Ви що ж, насправді вважаєте, що "допомагати людям — даремно витрачати час"? "Що добрими справами прославитися не можна"?

Шапокляк. А як же інакше!

учитель. Дозвольте з вами не погодитися! Завжди і скрізь треба бути добрим, чуйним, тоді ти сам себе по­важатимеш і тебе поважатимуть інші.

Ось послухайте, що про це сказано в нашій пісні

Звучить пісня "Если добрый ты".

Шапокляк. Душевна пісня! (Сумно). Якби мені з дитинства такі пісні співали, може, я була б іншою... Я взагалі люблю й сама співати, і слухати, як інші співають...

Учитель. То приєднуйся до нашої компанії. Ось якраз буде музичний конкурс. Звучатимуть пісні до різних казок. Слухай разом з дітьми і стеж, як вони відгадувати­муть конкурсні запитання. А потім визначиш, хто ж кра­ще за тебе розуміється на музиці.

Звучать уривки з пісень до мультфільмів та кіноказок, а ко­манди відгадують, який герой їх виконує. ("Песня Водяного", "Чебурашка", "Песенка Винни-Пуха", "Песенка Красной Шапоч­ки", "Буратино", 'И я того же мнения", "Крокодил Гена", "Не­приятность эту мы переживём", "Песенка Матроскина", "Песня Львёнка и Черепахи", "Песня разбойников").

Шапокляк. Гарний конкурс. А переможцям я да­рую свого пацючка Лариску — набридла вона мені, ку­сається і постійно із сумочки носа висуває. А я ж дама — що про мене подумають кавалери?! Ну, бувайте! А, до речі, ледь не забула! У вас є зв'язки в музичному світі?

Учитель. А навіщо вам?

Шапокляк. Та ми з сестрою Ягою створили альбом пісень! Ну, ви ж розумієте — вона поет, я композитор... А пісні наші — ух!

учитель. То чому ж ви їх не виконуєте на людях?

Шапокляк. Та... Ось аранжувальника шукаємо... Потім ше кліпмейкера треба знайти. Музичний кліп зніматимемо... А там і лазерний диск не за горами! Отак! А ви як думали?! Ну, бувайте, засиділась я тут з вами.

Учитель. Боже мій! Ще одна "зірка"! Пропав ліс!

Не забувайте, для чого ми тут зібралися. Наші друзі вже довели, що люблять і читати, і співати. А тепер час для нових випробувань. Зу­стрічаймо нових гостей.

Входят маршируючи під запис пісні "Кто ходит в гости по утрам", Вінні-Пух і П'яточок. Лунають слова пісні: "...Давай пой­дём в  кому-нибудь...".

Вінні-Пух. А ми, здається, вже кудись прийшли. Куди ж потрапили?

Учитель. До казкової хатинки на літературні поси­деньки.

Вінні-Пух. А тут чимось пригощають?

Учитель. Тільки тих, які добре попрацювали або прийшли з чимось цікавеньким. Чим ви похвалитеся?

Вінні-Пух. Можемо розповісти про наших друзів. А ви здогадаєтесь, про кого саме.

Вінні-Пух і П'яточок (по черзі):

Ця героїня була дуже роботяща, мила, слухняна, але її постійно ображали. Дівчині так хотілося поїхати до ко­ролівського палацу на бал... (Попелюшка).

А ця героїня холодна, горда, жорстока , яка не відчу­ває ні до кого ні жалю, ні любові, бо має крижане серце... (Снігова королева).

Цей персонаж — чоловік у повному розквіті сил, живе на даху, вміє лікувати будь-які хвороби тістечками з варен­ням і цукерками. (Карлсон).

Вона була такою тендітною та ніжною, що відчула маленьку горошинку під безліччю перин та пуховиків. (Принцеса на горошині).

А ця героїня була такою маленькою, що ліжечком їй слугувала шкаралупка від горіха, а вкривалася вона пе­люсткою троянди. (Дюймовочка).

Цей герой в дитинстві був дуже некрасивий, не схожий на своїх братів, за це його не любили, пост­ійно щипали і проганяли з гурту. Тільки одна мати жаліла його. А коли він підріс, то перетворився на ди­вовижного красеня... (Лебідь з казки "Гидке каче­ня ").

Цей персонаж так любить мед, що навіть не побояв­ся стати маленькою хмаринкою, щоб дістатися до гнізда бджіл. (Вінні-Пух).

Вінні-Пух. Оце так! Навіть мене впізнали. Молодці! Переможцям я дарую оцю повітряну кульку. (Подає куль­ку, що вже лопнула). Щоправда, вона має не зовсім зви­чайний вигляд, зате дуже зручну форму — її можна на­дійно заховати, щоб ніхто не вкрав. Ну от ми і впоралися з завданням. А де ж винагорода?

На сцену потихеньку крадеться Карлсон і забирає блюдо з цукерками.

Учитель . Ось ми і вас пригостимо, і самі пола­суємо, тим більше, що час поїсти. Я спекла смачні, дух­мяні пиріжки. Тільки де ж вони?

Хто це над нами так пожартував? Хто з казкових героїв не зміг встояти перед ласощами? Чи це часом не Карлсон?

Карлсон. Так, це я — найкращий у світі Карлсон, який живе на даху. Чоловік у розквіті сил, найшвидший поглинач варення, булочок, печива, пиріжків, цукерок. А ви... Теж мені друзі! Хотіли з'їсти смачненьке без мене?!

Учитель .  Карлсончику, пробач нам.

Карлсон. Якщо виконаєте мої завдання, то я, най-добріший у світі Карлсон, поділюся з вами моїм варен­ням. Скажіть, яким казковим героям належать ці речі, з яких вони казок?

Учні, які дають правильну відповідь, забирають "чарівну" річ:

Дзеркало—зла мачуха, цариця з казки Пушкіна "Про мертву царівну...".

Яблуко — Царівна з цієї самої казки, або Білосніжка.

Золотий ключик -   Буратіно.

Чобіток— Кіт у чоботях.

Горішок— білка з казки "Про царя Салтана".

Золота рибка — з казки "Про рибака і рибку".

Стріла— "Царівна-жаба".

Повітряна кулька — П'ятачок.

Учитель.

Ви звикли до казок, і кожен їх читав.

 Відомі вам сюжети, персонажі:

Кіт у чоботях, що придворним став,

Принцеса, у якої руки в сажі,

Маркіз, котрий був сином млинаря,

Злий Людожер, що обернувсь на мишу.

Закоханий нащадок Короля...

 Запам'ятайте, діти і дорослі,

З отих казок думки всі золоті,

Вони зливаються поволі, тихо, поспіль

В цю головну ідею, думку і слова такі...

Не золотом цінується людина,

А розумом і серцем доброчинним,

Умінням щиро дружбу цінувати

 І добрий слід повсюди залишати!