уроки
Урок 4
Тема. Том Сойєр – головний герой повісті Марка Твена. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.
Мета: -вчити п’ятикласників характеризувати героїв художнього твору на основі їхніх портретів, вчинків та переживань, ставлення до них інших персонажів-розвивати зв’язне мовлення, вміння користуватись цитатним матеріалом;
-виховувати в учнів об’єктивне ставлення до людських вчинків, здатність цінувати дружбу.
Обладнання: фото скульптури Хіббарда.
Тип уроку: систематизація та закріплення з елементами гри.
Хід уроку:
І. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Інтелектуальна гра «П’ять із п’яти». Завдання: впізнати літературного персонажа за мінімальною кількістю характеристик.
Перший персонаж
- Він кров’ю підписав присягу.
- Боявся духа померлого індіанця Джо..
- Вистежив грабіжників.
- Лягав спати, коли хотів.
- Усі діти заздрили йому.
(Гекльберрі Фінн)
Другий персонаж
- Суддя Тетчер склав про нього найкращу думку.
- Позичив візка у Бенні Тейлора.
- Мав зведеного брата.
- Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.
- Замість уроків бігав до річки купатися.
(Том Сойєр)
Третій персонаж
- Боявся старої пані з наперстком.
- Ніколи не повертався з водою раніше, ніж за годину.
- Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.
- Любив наспівувати «Дівчата з Буффало».
- Замість білої мармурової кульки отримав удар пантофлею.
(Джім)
Четвертий персонаж
- За його провину було покарано іншого.
- Постраждав за те, що зміг відрізнити чорне від білого.
- Якось йому довелося чути передсмертний стогін.
- Не любив пустощів.
- Ледь не втратив брата.
(Сід)
П’ятий персонаж
- Його безпідставно звинуватили у крадіжці.
- Намагався навчитися курити.
- Втік на острів.
- Постав із мертвих.
- Товаришував із Томом.
2.Гра «Впізнай героя»
«Ну й розбишака ж, хай йому абищо!.. В ньому наче біс сидить»(тітка Поллі про Тома, розділ 1)
«…він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре»(тітка Поллі про Тома, розділ 15)
«…завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, укриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпались з усіх боків. На голові у нього стирчала руїна здоровенного капелюха з напівобірваними крисами; куртка, коли він її напинав, сягала йому мало не до п’ят, а ґудзики позаду опинялись десь нижче від того місця, де їм належало бути; штани тримались на одній шлейці…»(Гек)
«…був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться»(Гек).
3.Бесіда:
-як ви гадаєте, чому ці бешкетники стали улюбленими героями багатьох поколінь?
–як ви ставитесь до цих персонажів?
ІІ. Характеристика Тома Сойєра.
1.Перевірка домашнього завдання. Зачитати підібраний матеріал.
2.Заповнення таблиці. Том Сойєр – головний герой твору.
Риси характеру героя |
Ситуації |
Веселий, життєрадісний |
Життя на острові |
Великий фантазер |
Гра у Робін Гуда |
Кмітливий, винахідливий |
Залучення приятелів до роботи |
Добрий, щирий |
Виступ у суді |
Бешкетник і задирака |
Крадіжка цукру, бійки з хлопцями |
Вірний друг |
Присяга друзів |
Лицар |
У стосунках з Беккі |
Не любить навчатись |
Невідвідування школи |
Гострий розум та язик |
У школі |
Інтерес до навколишнього світу |
Пошуки скарбу |
Хоробрість, сила духу |
У печері |
3.Висновок.
Тому тісний світ дорослих. Він живе у вигаданому. У школі йому нецікаво. Він може повернути справу так, щоб неприємне стало бажаним. Жертвує собою заради Беккі. Хоробрість, сила духу допомогає йому вибратись зі скрутного становища. Відновлює справедливість у суді, хоча дуже боїться індіанця. Улюблений герой Тома – справедливий розбійник Робін Гуд.
ІІІ. Характеристика Гека.
1.Бесіда:
- хто такий Гек?
– зачитайте опис його зовнішності;
- як ставляться до Гека дорослі?
– чому Геку заздрять діти?
– назвіть риси характеру Гека;
-як ви вважаєте образи Тома і Гека протиставлені чи зіставлені?
– що для хлопців найцінніше?
– які епізоди з пригод хлопців вам запам’яталися?
2.Порівняння Тома та Гека за планом:
1.Сімейний стан героїв.
2.Матеріальний достаток.
3.Ставлення до освіти та виховання.
4.Риси характеру (спільні і відміні).
5.Ставлення до них інших персонажів.
6.Ставлення один до одного.
7.Роль дружби у їхньому житті.
IV. Підведення підсумків.
Том і Гек – самостійні люди, хоча і діти. Вони готові прийти на допомогу. Відважні, сповнені життєвої енергії. Дружба робить їх життя яскравим. Автор подав нам головні цінності життя дітей:
дружба, порядність, добро, гра, пригоди, здатність прийти на допомогу, свобода.
V. Домашнє завдання: знайти комічні епізоди в повісті, групам підготувати їх інсценізацію.