Назаренко Олена Володимирівна

учитель російської мови та світової літератури
закінчила Гомельський державний університет ім..Ф.Скарини, 1991 р., філолог, викладач російської мови та літератури.
місце роботи Менська районна гімназія
вища кваліфікаційна категорія, старший учитель,відмінник освіти

стаж роботи 22 роки

Тут ви можете виділити важливу інформацію.

 

Використання ігрових педагогічних технологій на уроках світової літератури з метою підвищення ефективності знань

 

Поняття "ігрові педагогічні технології" охоплює досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних дидактичних ігор.

Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю.

Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно. Розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитина «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться – пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід ,порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.

Характерними ознаками розгортання гри є швидка зміна ситуацій, в яких опиняється об'єкт після дій з ним, і таке ж швидке пристосування дій до нової ситуації. У структуру гри дітей входять: ролі, які взяли на себе гравці; ігрові дії як засіб реалізації цих ролей; ігрове застосування предметів; реальні відносини між гравцями. Важливого значення надавали грі видатні педагоги

К.Д. Ушинський, А.С. Макаренко. Так, К.Д. Ушинський відзначав, що в грі формуються всі якості "душі людської, його розум, його серце і його воля, і якщо говорять, що ігри завбачають майбутній характер і майбутню долю дитини, то це треба розуміти двояко: не тільки у грі виявляються нахили дитини і відносна сила її душі, але й сама гра має вплив на розвиток дитячих здібностей і нахилів, а внаслідок цього, і на його майбутню долю".

 А.С. Макаренко вважав, що гра має дуже великий вплив на розвиток дитини, "яка дитина у грі, майже така вона буде і у роботі, коли зросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається саме у грі …".

У сучасній педагогіці грі дидактичній грі також приділяється значна увага. Над цією проблемою працюють Кудрицький А.Ю., Хроменко І., Мельник А.О та багато інших вчителів і науковців.

Свій педагогічний досвід поширюю і я. Публікації моїх уроків є в журналі «Зарубіжна література», «Історія в сучасній школі», а також в електронному виданні «Учительський журнал on-line».

Я обрала дану проблему для вивчення, бо розумію зацікавленість учнів грою. В той же час гра надає багато переваг:

  • Гра активізує й урізноманітнює навчальний процес, знімає напруженість дітей на уроці, створює стабільну ситуацію успіху в навчанні.
  • Гра забезпечує розумовий, світоглядний і особистісний розвиток кожної дитини., сприяє позитивній зміні рівнів активності учнів: від репродуктивного через пошуковий до творчого.
  • Гра впливає на формування особистості дитини: завдяки грі школярі вчаться виборювати перемогу, прагнуть до успіху, контролюють волю, досягають поставленої мети, вимогливо ставляться до себе, бачать перспективу власного зростання й усвідомлюють потребу самовдосконалення.
  • Гра спонукає дітей до інтелектуальної роботи, успішне виконання якої дає учасникам естетичну насолоду, оскільки піднімає їх у власних очах.
  • Гра сприяє вихованню в дітей товариськості, виховує навички колективної праці, поглиблює комунікабельність.

Я завжди намагаюся урізноманітнити уроки. Саме дидактична гра допомагає це вдало зробити. Згідно програми модернізації освіти виникає необхідність зміни форм і методів викладання, заснованих на сучасних інформаційних технологіях. Тож вдалим буде поєднання гри та ІКТ.

Поняття «ігрові педагогічні технології» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. На відміну від ігор взагалі, педагогічна гра має істотну ознаку – чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, що виступають як засіб спонукання, стимулювання до навчальної діяльності.

Інтерактивні ігри – це необхідний напрям у вивченні такого складного і цікавого предмета, як «Світова  література». Адже нестандартні форми та методи діяльності дозволяють учителю ефективно використовувати «надлишкову» активність учнів, спрямовуючи її у корисне русло. Вони формують в учнів навички взаємодії з іншими людьми, вміння чітко формулювати й обґрунтовувати свою точку зору, вести дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень. А отже, на таких уроках діти готуються до самостійного життя.

До використання навчальної гри необхідно підходити дуже вдумливо і обережно. Ігри доречні й ефективні не на всіх заняттях. Найбільш продуктивні вони на уроках узагальнення отриманих знань, закріплення їх або вироблення практичних умінь і навичок. Саме на цих заняттях навчальні ігри потрапляють на благодатний грунт знань, отриманих учнями під час вивчення теми. Це дає можливості вчителеві для проектування ігрових ситуацій.

Для кожного етапу уроку своя ефективна й ефектна гра, яка однаковою мірою зацікавлює й учнів, й учителів.

Ігри на уроці можна використовувати по-різному. Якщо це урок узагальнення чи підсумковий, то можливо його повністю провести у вигляді гри.

Наприклад, урок у 5 класі з теми «Фольклор» у вигляді гри «О, Щасливчик!» або «Урок-змагання».  Підсумковий урок у 5 класі у вигляді гри «Хрестики – нулики».  У 6 класі заключний урок з вивчення теми «Байка» проводимо у вигляді «Літературного КВК». Заключний урок у 6 класі у вигляді «Уроку – мандрівки». (Додаток 1)

Для фронтальної перевірки знань можливе використання гри «Істинне – хибне». Учитель зачитує твердження, а учні ставлять + або -. Велику цікавість у учнів середніх класів викликають ігри з предметами «Вгадай річ», «Чорна скринька». Учні мають вгадати, що приховане вчителем та співвіднести річ з літературним твором. (Додаток 1)

У старших класах доцільно використати уроки з елементами рольової гри. Це може бути урок – зустріч, урок – «суд», урок – літературна композиція, урок – конкурс на кращого читця, урок – інтерв’ю з автором, урок – лицарський турнір.

Найчастіше використовуються ігрові моменти як фрагмент уроку.

Тут доцільно буде використати комп’ютерні технології. Наприклад, традиційну вікторину чи літературний аукціон можна провести за допомогою контрольно-діагностичної системи  TEST-W,  призначеної для  перевірки знань тестуванням на комп'ютері.

З вихідного тесту методом випадкового вибору послідовно виводиться задана  кількість питань (наприклад, 25). Таким чином, кожен учень одержує свій відмінний від сусідів набір питань, що забезпечує індивідуалізацію  і  об'єктивність оцінки. На кожне питання тесту пропонується 5варіантів відповідей, серед яких від одного до трьох вірних. Учню треба  вказати правильні, на його думку відповіді і перейти до наступного питання.  Час відповіді на тест обмежений. Рекомендується проводити тестування на протязі 10-15 хвилин для кількості питань 20-25. Можна звичайний тест подати в електронному вигляді за допомогою цієї програми.  Діти ж сприймають це як гру.

Мною створена картотека таких тестових завдань. (Додаток 2)

Важливим помічником у проведенні ігрових технологій може бути  програма Microsoft PowerPoint. Її дуже вдало можна використовувати для гри «Вгадай епізод» чи «Добери цитату». Діти бачать ілюстрацію чи фрагмент фільму і виконують відповідні завдання. Картотека з такими завданнями для різних класів також створена мною. (Додаток 3)

Важливою є диференціація у використанні ігор. Учні середніх класів із задоволенням сприймають ігрові завдання. А для учнів старших класів задача ускладнюється. Вони мають самі дібрати питання для вікторини ( по групах) або створити презентації. 

Ігрові технології широко використовуються і у позакласній роботі. Це можуть бути «Брейн – ринг», «Хто останній?», «Що? Де? Коли?», «Слабка ланка» та багато інших. Використання ігор на уроках приносить свої результати:

Таким чином, використання ігрових технологій на уроках світової літератури як у середніх, так і у старших класах сприяє створенню на уроці неформальної обстановки, яка дозволяє учню розкрити свій потенціал, виявити себе у якійсь новій якості, реалізувати навички, отримані в період навчання. Ці технології роблять урок літератури цікавим, різноманітним, змістовним. Важливо також пам’ятати, що гра на уроці – це не забава, а труд, складний, але цікавий.

 

 

Список використаної літератури:

1. Ушинский К.Д. Материалы к 3-му тому "Педагогической антропологии". – Соч., т.10. - М., 1950.

2. Макаренко А.С. Избранные педагогические сочинения.- т. 1. – М., 1977.

3. Педагогика. Учебное пособие для студ. пед. вузов и пед. колледжей. Под. ред. П.И. Пидкасистого. – М., 1996.

4. Эльконин Д.Б. Психология игры. М., 1978.

5. Смульсон М.И. Інтелектуальні навчаючі системи: теоретичний аспект.// "Комп. у школі та сім'ї".- 1998.-№ 4.

6. І Хроменко. Ігрові та творчі завдання на уроках літератури. Тернопіль, Мандрівець, 2005

7. Інноваційні технології та сучасний урок літератури. Київ, Шкільний світ, 2006

8. Журнал «Всесвітня література в сучасній школі» 1994-2012р.р.

9.  https://ostriv.in.ua/

10.  https://festival.1september.ru